Historiek van Basisschool Nellie Melba

Iedereen kent wel het tekort aan scholen in Brussel. Jaar na jaar is er een stijging van leerlingen in onze basisscholen. Er is dus een groot capaciteitsprobleem om alle kinderen een plaatsje te geven in een school.

Daarom besloot Scholengroep Brussel om een nieuwe school op te richten in Anderlecht. De eerste basisschool van het Gemeenschapsonderwijs in Anderlecht. Op 3 september 2012 startte de school “Nellie Melba” op. Basisschool Nellie Melba startte met 3 kleuterklassen en het 1ste leerjaar. De volgende jaren wordt de school telkens met een leerjaar uitgebreid.

Van waar de naam Nellie Melba ?

Dame Nellie Melba was een Australische sopraan. Ze was de eerste Australische musicus van wereldfaam. Ze kwam uit een muzikale familie en ging naar een privé-school, waar haar muzikale talent naar voren kwam.

In 1886 trok Nellie Melba naar Europa en bouwde er een carrière uit als operazangeres.

Haar naam wordt geassocieerd met 2 gerechten, het nagerecht Peche Melba  en de Melbatoast.  Beide zijn bedacht door de chef-kok Auguste Escoffier toen hij verliefd op haar werd.

Daar de school zich wil profileren als een creatief-muzische school waar we actief op zoek gaan naar de talenten van de kinderen vonden we Nellie Melba wel een geschikte naam voor de school. In Anderlecht hebben de meeste Nederlandstalige scholen de naam van de straat of de wijk waarin ze gehuisvest zijn. Dus voor Basisschool Nellie Melba was dit ook een troef om de school te noemen naar de straatnaam.