Onthaalklas

Hallo Hugo

Bij onze allerjongsten woont Hugo in de klas. Bij Hugo staat beleving en ervaring altijd centraal.

Bij het werken met Hugo is taalverwerving heel belangrijk maar ook andere leergebieden krijgen extra aandacht! Leren spreken,leren luisteren en taal ontdekken gaat voor onze jongste kleuters namelijk hand in hand met wat ze dagelijks beleven.

Door Hugo leren de kleuters zich goed voelen, zelfredzaam worden,leren logisch denken en tijdens de onthaal –en ontdekactiviteiten biedt Hugo kansen tot wiskundige initiatie,tijdsbegrip, techniek,……en zoveel meer!

 

Ouders kunnen terecht op de besloten Facebook- pagina van Hugo

Het slaapklasje van Nellie Melba

Onze school zet in op een warme overgang van peuter naar kleuter.

De emotionele veiligheid en het welbevinden van kinderen zijn basisbehoeften. Hiertoe rekenen we lichamelijke behoeften zoals eten, drinken, slapen… maar ook: – behoefte aan affectie, warmte en geborgenheid – behoefte aan veiligheid, duidelijkheid en continuïteit – behoefte aan erkenning en bevestiging – behoefte om zichzelf als kundig te ervaren – behoefte aan zingeving en morele waarden.

Sommige ouders kiezen ervoor om hun kind in het begin maar halftijds naar school te laten gaan, echter is dit voor veel ouders die voltijds werken, geen optie. Voordien bleef het kind thuis, ging het kind naar de crèche, nu zal hij voltijds naar school gaan. Een plek waar hij al veel zelfstandiger zal moeten zijn en doorgaans met meer kindjes in hetzelfde klasje zal zitten dan thuis of op de crèche. Voor kindjes die een thuishaven, een kleine crèche of onthaalmoeder gewend zijn, is dit toch een grote stap. Wij werken met een instapklasje waar de kinderen de mogelijkheid krijgen nog een dutje te doen onder de middag. De kinderen slapen 1 uurtje onmiddellijk na de maaltijd.

Dat is voor veel peuters een moment om hun batterijtjes op te laden om weer verder te kunnen tot het einde van de schooldag. Wij zien dit als een win-win relatie om na het dutje weer creatief aan de slag te kunnen met onze kleuters.

Het creëren van structuur en voorspelbaarheid, aansluitend bij de behoeften van kinderen aan spelen, uitdaging en rust vinden wij belangrijk. – Het creëren van een gezonde omgeving zodat de behoefte om te leren en te ontwikkelen gestimuleerd wordt.